Verslag van een onmogelijke (?) reis

Wie haalt het in zijn hoofd om met een 16e eeuwse houten vissersboot een reis te maken van Egmond naar Heusden in Brabant!!! Dit is mijn eerste reactie als ik van dat voorstel hoor, maar het verzoek van de organisatie in Heusden is zo dringend en de vergoeding zo welkom dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheden. In Heusden zal de slag om Heusden herdacht worden, welke 400 jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Vaarkaarten van het binnenwater worden geraadpleegd en een route uitgestippeld. Het gaat om een afstand van 170 km, wat dus betekent: twee dagen onderweg, met n keer aan boord slapen. Voor wie is dit een uitdaging? Voor de meeste nog wat te ver, dus misschien is het een idee om het in etappes te varen (aan boord slapen is niet echt een pretje).
We besluiten, we gaan als het weer het toestaat met een bemanning van drie personen, de tweede dag aangevuld met een vierde man .

Woensdag 20 april.
De weersverwachtingen zijn optimaal en we nemen het besluit: we gaan.
’s Morgens om half acht is de boot te water en vertrekken we richting IJmuiden met aan boord schipper Gerard Stam, als opstapper Arie Dekker en Chris Read. Een mooie rustige zee met wel een flinke branding, wat de lancering toch weer spannend maakt, n maal flink wat buiswater. Het gaat perfect en al snel draaien we richting IJmuiden waar we rond 9.00 uur tussen de pieren aankomen. De sluis is al snel in zicht en na een oproep worden we naar de grote Zuidersluis gedirigeerd, achter een flink binnenschip. Ik merk dat het al een beetje routine is geworden. Het is 9.45 uur als we de sluis verlaten en we varen richting Amsterdam waar we om 12.45 uur het Amsterdam Rijnkanaal op draaien richting het zuiden. We zijn nu op een drukke vaarroute gekomen met veel grote binnenschepen, maar voor de Pinck geen enkel probleem. Met een windje in de rug en de zon er volop bij, lijkt het wel een vakantietochtje.

Om 13.15 uur vullen we de diesel met 20 ltr. bij een uurstand van 447.3 uur. Bij het vertrek was de stand 441.2 dus ongeveer 20 ltr. in 6 uur, dat is een mooie score met de hulp van een lekker noorden windje. Voorbij Utrecht gaan we rechtsaf via het Merwedekanaal richting de Lek, waar we om 19.15 uur een plaatsje vinden in jachthaven de Lek te Vreeswijk. Daar vullen we weer 20 ltr. diesel bij een draaiuurstand van 452,8 en slapen aan boord. De volgende morgen wordt Ronald door Henk gebracht om het laatste deel van ons traject met ons mee te varen. Bij het uitvaren van het haventje raak ik door een stuurfout een bord die op de kop van de steiger staat (verboden aan te meren). Een vervelende fout want het bord breekt af en hangt half in het water. Dat gaat de verzekering vast geld kosten, we laten naam en telefoonnummer achter en zetten om 8.40 uur onze reis voort. We steken de Lek over en varen het Merwedekanaal op. Nog steeds zijn de weergoden ons goed gezind en varen we met een motortoerental van 1600 en met een snelheid van ruim vijf knopen langs mooie groene weilanden met talrijke ganzen, allen met veel kleintjes, een mooie ervaring. Als we bij Arkel met een binnenschip opvaren, wijst de schipper ons er op om de route linksaf en de borden pleziervaart te volgen, waardoor we varend over een smalle rivier dwars door een dorpje met veel bruggen uitkomen bij een sluisje met de naam Jachtsluis, net groot genoeg voor de Pinck. Zo bereiken we de Waal, die we schuin oversteken. Al snel komen we bij de Willemsluis die na een oproep op kanaal 22 keurig voor ons open gaat. Zo komen we op de Afgedamde Maas, die later overgaat in het Heusdensch kanaal. Dan een stukje de Maas op en we bereiken om 14.45 uur de bestemming.

Donderdag 21 april aangekomen in Heusden. We zijn een dag te vroeg dus het is nog bijzonder rustig in de stad. Wel zijn de voorbereidingen voor het feest al in volle gang. We krijgen van de havenmeester een mooi plekje in een box voor de vesting muur, zodat er een mogelijkheid is om de mast op te zetten, wat met de hulp van de buurman zonder probleem lukt. Om vijf uur is de klus geklaard en varen we samen met de reeds aangekomen boten door de geopende brug de binnenhaven in, waar we een mooi plekje aan de kade krijgen. We dekken de boot af en krijgen bezoek van iemand van de organisatie, die met veel excuses verteld dat er vandaag nog niet op ons is gerekend, maar dat er voor een onderkomen wordt gezorgd. Intussen wordt het voor Ronald en Arie tijd om met openbaar vervoer richting Egmond te vertrekken, zodat er voor twee man een slaapplaats geregeld wordt. Ik wordt met Chris ondergebracht bij een vriendelijk echtpaar die ook betrokken is bij de organisatie van dit evenement. Later arriveert Berthold die bij de bakker mag slapen. Hans, Chiel en Ronald worden zaterdagmorgen gebracht, dus is onze bemanning compleet.

Waar gaat het eigenlijk om?
Zaterdag 23 april wordt in Heusden het feit herdacht dat er vierhonderd jaar geleden de confrontatie was tussen de Bosschenaren en de Heusdense vloot met als aanleiding de tolheffing op de doorvaart van Bossche schepen over de Maas. Daar hadden de Bosschenaren genoeg van en komen met veel machtsvertoon onderhandelen. Omdat de Egmondse Pinck uit 1650 stamt, passen wij goed in dat plaatje en worden wij ingedeeld bij de tegenpartij en voeren wij de Bossche vlag. Onze taak is een delegatie van notabelen, boogschutters en zelfs een ridder op te halen uit Den Bossch en met hen de stadswal te belagen. De mooie middeleeuwse kledij en uitrusting van onze passagiers breng ons ook in de stemming en we genieten van het schouwspel en onze rol daarin . Het resultaat is dat, na een paar uur bakkeleien, de vrede word getekend en de schepen gebroederlijk aanleggen in de stadshaven van Heusden. Dan kan het feest beginnen met o.a. een varken aan het spit. opgediend met stevige groentesoep in een door de plaatselijke bakker gebakken bord van brooddeeg, een heerlijke combinatie! In stenen bekers wordt bier en wijn geschonken. Kortom echt feest en wij zijn er bij!!!! Dan word ook Henk gebracht die op de terugvaart mee gaat, Ronald en Chiel gaan weer naar Egmond en missen de gezellige afsluiting in het kroegje (Kareltje).

Zondagmorgen vertrekt Berthold weer naar Duitsland en steken wij – Gerard, Hans en Henk – om 8.30 uur bij een motordraaiuur stand van 460,5 weer van wal richting Egmond. Bij een temperatuur van net vijf graden en af en toe een hagelbui hebben we een frisse start, maar al snel trekt de lucht open, waardoor het wat plezieriger wordt aan boord. Na de bekende bruggen en sluizen komen we weer op het Amsterdam-Rijnkanaal en zijn om 19.00 uur in Nigtevecht na een vaartijd van 10 uur.

We zijn wel weer toe aan een warme hap en vinden in het dorp zowaar een restaurantje waar we heerlijk bijkomen van alle spanning met een lekker maaltje en een wijntje er bij en dan voldaan weer op ons slaapmatje . Om 7.30 uur gaat de brug in Nigtevecht open en gaan we richting Amsterdam. Omdat het weer nog flink onstuimig is, horen we van Jan dat het slim is vandaag tot Nauerna te varen en daar tot zaterdag te wachten. Er is dan op zaterdag in Egmond Reddingbootdag waar de Pinck normaal voor uitvaart. Dus maandagmorgen rond 11 uur arriveren we met de Pinck in Nauerna ( halverwege het Noordzeekanaal) waar Jan ook net aankomt. We dekken de boot af en melden ons bij de havenmeester. Alles geregeld dus we zijn vroeg terug in Egmond .

Zaterdagmorgen vroeg vertrekken we met de auto uit Egmond om het laatste traject met pinck af te leggen. Chris, Berthold, Henk, Koen en Gerard worden om 9.00 uur uitgezwaaid door Jan en Simcha die ons naar Nauerna brachten. Na een rustige tocht over zee zijn we, met een spannende aanlanding door een stevige branding, om 13.15 uur op het strand.

Ik noteer de draaiuurstand totaal 478.7 dus totaal 37,5uur.
Zo komt een enerverende tocht tot een goed einde.

Schipper Gerard Stam

Op You Tube leuke filmpjes. Zoek naar Vrede van Heusden.