Wij zeilen verder

We zijn nu een maand of vier verder. In deze periode is veel werk verzet, vrijwel alle inhouten zijn pas gemaakt en vast gezet. Dit wordt nu even makkelijk neergeschreven, maar in werkelijkheid is het best wel moeilijk om het juiste stuk hout uit te zoeken.
Met een mal van het uit te zagen inhout bij de hand, moet er hiervoor regelmatig het hout worden doorgestapeld, wat een behoorlijke fysieke belasting is. Hier zijn 2 � 3 man, soms 4, regelmatig bij nodig, niet alleen bij het tillen maar ook bij het zagen op de lintzaagmachine. Bij het zagen van een bocht in zo een zwaar stuk hout is een goede co�rdinatie nodig. De zager heeft dan de leiding, als dit een derper (Egmonder) is, zegt deze meestal “effe zuid over” of “effe noord an” in plaats van naar links of naar rechts. Op deze wijze zijn stuk voor stuk de inhouten en de oplangers pas gemaakt. Aan de binnenkant van de pinck is aan beide zijden, over alle oplangers heen, een zogenaamde hoofdweger aangebracht. Dit is een zwaar stuk hout van ca. 6.75 mtr lang 30 cm breed en 8 cm dik. Ook is er nog een lichte bocht en zwaai in gebrand. Het geheel geeft een goed verband aan alle constructies. Het pas maken en bevestigen was wel een klus voor 5 � 6 man. Verder zijn de wrangen in de boegen voor en achter pas gemaakt, evenals de kniestukken, die het geheel weer aan de hoofdweger bevestigen. De benodigde dekbalken zijn voorbereid, evenals de mastbank.

Inmiddels wordt nagedacht over de mast- en motorfundatie. De motor wordt ons beschikbaar gesteld door Pon Equipment BV, waar we bijzonder blij mee zijn. Als de motor geleverd wordt, zullen wij er in de regionale pers en op de website aandacht aanbesteden.