De afwerking

Na de HISWA zijn we ondanks het koude voorjaar zo zoetjes aan doorgegaan met de afbouw van de pinck. Voor mensen die regelmatig in Egmond komen en langs de bouwplaats lopen, is er zo op het eerste gezicht weinig voortgang. Toch is er de afgelopen tijd veel gedaan, de motor is volledig ingebouwd en rondom afgetimmerd.
Op de bodem zijn wegneembare vlonders gemaakt. Alle benodigde rondhouten zijn inmiddels klaar. De zeilen zijn af en aan het lopend en staand tuig wordt gewerkt, terwijl ook de benodigde blokken en korvijnnagels zijn gemaakt. Dit zijn allemaal tijdrovende klussen, die weinig of geen werk in het zicht brengen, maar toch gedaan moeten worden.

Nu het weer beter en vooral warmer wordt kunnen we doorgaan met afdichtingskit, vooral onder de bodem moesten een aantal grote naden worden gedicht. Dit was een lastige en koude klus, ondanks het warmere weer, op je rug over de stenen onder de boot door en vlak boven je hoofd kitten. Tevens moesten er twee geleidingsstroken stevig onder aan de bodem bevestigd worden. Dit is nodig om de pinck recht op de bootwagen te kunnen trekken.

De bootwagen

Nadat de bootwagen in Egmond was gearriveerd, was het te koud om er daadwerkelijk mee aan de gang te gaan. De wagen staat namelijk buiten zonder enige beschutting. Dit gaf ons wel de gelegenheid om tot een goed plan van aanpassing te komen, waarover de nodige discussies zijn geweest. De wagen wordt ingekort en de hoogte van enkele rollen zal moeten worden aangepast. Het belangrijkste was echter in eerste instantie een gedeelte van het houten frame te vervangen door ijzeren U-profielen, dit is inmiddels gebeurd. Dit alles is nogal “gewichtig” werk, wat lang niet altijd met alleen maar mankracht gedaan kon worden, hiervoor werden dan wel eens langsrijdende hefvoertuigen aangehouden. Hulde voor deze Egmondse bedrijven die dit zomaar voor ons deden. Ook zullen de twee voorste wielen vervangen moeten worden .

Lasbedrijf J. Konijn uit Alkmaar stelt ons roestvast staal ter beschikking waar we het mast- en zwaardbeslag van kunnen maken terwijl men ons tevens met raad en daad terzijde staat. Zeker bij de constructie betreffende het op de bootwagen trekken van de pinck zonder de boot uit elkaar te trekken, is de inbreng van dhr Konijn van grote waarde.

Visserijdag 2006

Op zaterdag 17 juni is het weer visserijdag in Egmond aan Zee. Het programma komt weer op deze website te staan.

Wat doen we bij de pinck die dag? We streven er naar om de pinck die dag buiten de loods te kunnen zetten. Eventueel met de mast(en) en als het weer het toelaat getuigd met een van de zeilen. Verder kan het publiek uitproberen hoe men vroeger met een trekzaag het hout moest zagen.

In verband met de stabiliteitsberekening is het nodig het gewicht te weten. Omdat op de visserijdag er een telekraan dicht bij ons staat opgesteld, wordt er van de gelegenheid gebruik gemaakt om de pinck te wegen. Hiervoor moet de pinck naar buiten worden gerold. Als het weer het toelaat zullen een of twee masten worden opgezet met eventueel een zeil. Het publiek wordt in de gelegenheid gesteld het gewicht te raden tegen betaling van 1 euro. De winnaar mag een keertje gratis mee.

Het leuke van zo met elkaar als amateurs een schip te bouwen is dat je steeds van elkaar blijft leren. Zo maken we zelf onze verf op lijnolie basis. Er is lijnolie en pigment aangeschaft en mengen maar. Hier gingen wel een paar uurtjes in zitten, maar het resultaat mag er wezen. Op moment van schrijven is de bovenste huidgang voor de eerste keer in de lichtblauwe verf gezet.