Zonovergoten Visserijdag

Dat kunnen we wel zeggen van de 11 visserijdag die afgelopen zaterdag 17 juni 2006 werd gehouden te Egmond aan Zee. Op deze prachtige dag stond onze pinck voor het eerst buiten de bouwloods.
Hier was wel het een en ander aan vooraf gegaan. Met medewerking van strandtransport en grondverzetbedrijf M. Gul werd op de woensdagavond ervoor op een laag zand tien rijplaten gelegd.
Op vrijdag de 16e hebben we door middel van hydraulische krikken de pinck laten zakken op 4 zogenaamde tankrollen, waarna we in het begin van de middag met behulp van de wippertruck van de KNRM de pinck langzaam naar buiten rolden. Dit alles trok veel bekijks.
Twee van onze vrijwilligers hebben ’s nachts een oogje in het zeil gehouden en dus maar erg kort geslapen!
Zaterdag weer vroeg op om het schip op te tuigen en alles klaar te maken voor het hijsen cq wegen. Omstreeks 8 uur kwam een grote telekraan van Winder Limmen “eerst even de pinck wegen” en de mast inzetten. Normaal gesproken kost het laten komen van een kraan veel geld, maar vanwege de visserijdag staat er ieder jaar een kraan met allerlei sponsorvlaggen vlak bij de KNRM opgesteld. Iemand van ons kwam op het idee om dan de pinck te laten wegen. Na wat heen en weer gepraat tussen bouwbedrijf Tervoort en Winder kwam het dik voor elkaar.
Aan het wegen hadden we een raad het gewicht van de Pinck verbonden, kosten 1 euro. Vele inzendingen volgden. Winnaar werd de Heer Gravemaker uit IJmuiden met als juist gewicht 6700 kg. Dit is inclusief roer, zwaarden, motor en tuigage. Hij mag, samen met partner, een keer gratis meevaren met de pinck.
Aan de hand van dit gewicht en een aantal andere gegevens kan een stabiliteitsberekening worden gemaakt door Cadhead uit Enkhuizen.
De gehele dag trok dit alles samen met de reddingboot van de KNRM veel bekijks.

Tijdens de opening van de visserijdag door de wethouders Jan Stam en Jan Mesu mocht Jan Sander een cheque in ontvangst nemen ter waarde van 200 euro, bestemd voor de aanschaf van een kompas voor de pinck, hetgeen in dank werd aanvaard.

Op het eind van de middag werd alles weer afgetuigd en de pinck werd, alweer met medewerking van de wippertruck van de KNRM, weer naar binnen getrokken. De rijplaten en het zand zijn inmiddels weer verwijderd. Nogmaals met dank aan het bedrijfsleven, die dit voor ons mogelijk maakte. We kunnen weer verder met het afbouwen wat voornamelijk schilderwerk en tuigage is en niet te vergeten: het beslag waaraan nog veel werk te doen is.