Havenfestival IJmuiden

24, 25 en 26 augustus 2007

Het weer was goed, dus we konden naar het festival. Donderdagavond was de Claes Teunisz al grotendeels uitgerust voor het vertrek op vrijdag. Vrijdagochtend om 8 uur ging de loods open en de persoonlijke spullen werden aan boord gebracht. Geen wind.

Om half negen eerst heerlijk aan de koffie, tegen negenen werd de trekker gestart en werd de pinck naar het strand gereden. Op het strand moest de pinck eerst in de juiste stand worden neergezet en daarna werd de mast overeind gezet Iedere keer toch weer een hele klus, maar we worden er toch handiger in. Het grootzeil werd aan de ra bevestigd, voor- en achtermast geplaatst en de marifoon aangesloten.

Om 9.45 uur gleed de Claes Teunisz van de wagen af zee in, voorzichtig werd het zeegat uit gevaren. Er stond niet al te veel water. Toch waren we niet bang om vast te lopen want de vloed kwam op en een pinck is er tenslotte op gebouwd om door de vloed vlot gebracht te worden. Eenmaal in zee de bonnet – een vergroting van het zeil aan de onderkant- aan het grootzeil bevestigd en toen stak er een heel licht windje op uit het noordwesten, gelijk het zeil gehesen en de motor uit.

Hoewel de vloedstroom noordgaande was, maakten we toch voortgang richting IJmuiden en haast hadden we niet. Heerlijk rustig naar IJmuiden gezeild, na toestemming van de havendienst onder zeil met de motor standby naar de vissershaven gezeild, alwaar we om 14.45 uur afmeerden aan de steiger van de KNRM. Net als in Scheveningen werden we hier ook uiterst gastvrij ontvangen. Als ontspanning hebben we even een pilsje gedronken bij een in IJmuiden wonende collega van een van de bouwers.

Om 17.00 uur was de offici�le opening van het festival in de zogenaamde spiegeltent met twee korte toespraken en een buffet. Na het offici�le gedeelte terug naar de pinck, van waar het grootste deel van de bemanning terug gebracht werd naar Egmond. Twee man sliepen bij de KNRM.

Zaterdag moesten we weer vroeg op, onder een stralend zonnetje zijn we met de auto naar IJmuiden gereden. De pinck was door de twee achterblijvers volledig opgetuigd met vlaggetjes, sponsorvlaggen en borden. Het enige minpunt was, dat de op de kade staande patatwagen er nu een heel terras bij had gemaakt met twee containers ernaast, die de pinck voor een groot deel afschermde, zodat de pinck minder goed zichtbaar was. Een goede leer voor de volgende keer, een kleine kraam op de kade erbij om de mensen vandaar naar de steiger te wijzen. Toch mochten we veel mensen op de steiger begroeten, ook veel vrienden, bekenden en familie.

Zondag met vier man weer naar IJmuiden gereden. Het weer was goed, wind uit de noordwest hoek, circa kracht vier. Er waren die dag opvallend veel derpers (Egmonders) in IJmuiden. Het Egmondse shantykoor de Z�aln�elden zong op diverse locaties, o.a. bij de KNRM. Aan het eind van hun optreden kwam het complete koor de steiger op, stapte aan boord van de Claes Teunisz: 40 personen! – alleen de dirigente bleef op de steiger – en zij zongen twee liederen. Hoewel de feestelijkheden tot 18.00 uur duurden, werd besloten om rond vier uur terug te varen, dit in verband met het tij.

Iets over vier gingen de trossen los. De afvaart was groots, begeleid door de reddingboten Koos van Messel, Johanna Louisa en Maria Paula en later nog in de havenmond een sleepboot van Iskes, zette de Claes Teunisz koers richting pieren. Vanwege de windrichting werd alleen op de motor gevaren. Van Brouwer naaimachine en hobbycentrum, aan boord van de Johanna Louisa, mochten we een aantal prachtige foto�s ontvangen.
Ondanks de af en toe twee meter hoge golven was de overtocht voorspoedig, al tegen zessen kon de pinck weer aanlanden op het Egmondse strand. Daar werd de pinck weer op de wagen getrokken, mast gestreken en naar de loods gereden,verder afgetuigd en opgeruimd en �s maandags is alles weer schoongemaakt, een druk maar voldaan lang weekend achter de rug.

De bemanning raakt nu steeds meer vertrouwd met de pinck. Zeker nu we twee tochten hebben gemaakt met minder mooi weer, stijgt het vertrouwen in de zeewaardigheid zodat we volgend jaar ook met aanvullende bemanningsleden kunnen gaan varen.