Zomer 2008

Een terugblik op de zomer vertelt ons dat het weer om met de pinck te varen niet altijd even goed was. Naar Scheveningen was het weer mistig maar verder prima, op de visserijdag (14 juni) goed, maar erg winderig. Hierna hebben we maar af en toe kunnen varen. Meestal stond er te veel wind om het water op te gaan. Als het wel kon moest de motor vaak bijgezet worden. Dan was er vaak weinig wind tot zelfs windstil.

Al in januari hebben we contact gezocht met de organisatie van Sail Den Helder. Het antwoord was: “als het mogelijk is om de pinck in het programma te passen worden jullie uitgenodigd”. Helaas is er geen uitnodiging gekomen. Wel hebben we nog geprobeerd ergens in Den Helder een ligplaats te krijgen, wat ook niet lukte. De organisatie had de touwtjes zeer strak in handen. Naderhand was het niet zo erg, het was toch te slecht weer om naar Den Helder te varen, alleen de zaterdag had eventueel gekund.

Het havenfestival te IJmuiden viel in het daar opvolgend weekend van 30/31 augustus. De Claes Teunisz ging vrijdag de 29e omstreeks 10 uur te water. Er was voldoende wind uit gunstige richting, zodat zelfs een slag zee in gemaakt kon worden, daarna op IJmuiden aan waar omstreeks 13.45 uur binnen werd gevaren en om 14.30 uur konden we vastmaken aan de KNRM steiger. Net als vorig jaar kregen we een gastvrij onthaal.

Het weekend was meer dan voortreffelijk, uitstekend weer, goede verkoop in het kraampje en een goede organisatie zowel bij de KNRM als het geheel. Op de heenweg waren er zes man van ons aan boord, terug was het windstil, maar hadden we een volle bak met passagiers. Hieronder waren een aantal sponsors en een aantal echtgenotes van de bouwploeg. De stemming aan boord was uitstekend. “Jammer dat ik mn mook niet mee had aan boord” zei een van de gasten. Omstreeks 17.30 uur kwam de Claes Teunisz veilig aan het strand.

De laatste keer (20 september) dat we te water gingen om te zeilen was er weer geen wind, maar verder was het prachtig weer. Dit heeft ook aantrekkelijke kanten. Hangend over de boeg kon je de kwallen zien zwemmen. Maar wat nog mooier was, tot tweemaal toe zagen we een schooltje bruinvissen voorbij zwemmen, voor de meesten van ons een unieke ervaring. Het was volgens sommigen wel vijftig jaar geleden dat dit werd waargenomen!

Een pinck bouwen en dan?

Als bouwploeg varen we ook zelf met de Claes Teunisz, toch vergt het iedere keer weer als we willen gaan varen, veel organisatie om de pinck voldoende bemand te krijgen. Deels komt dit doordat de ploeg niet al te groot is. Ooit begonnen we met 25 man, na een paar maanden was er een vaste ploeg van ca. 15 personen gevormd die uiteindelijk de Claes Teunisz gebouwd hebben. Helaas hebben we door overlijden van 4 mensen afscheid moeten nemen. Door persoonlijke omstandigheden en bedanken is de ploeg verder gekrompen. Onze gemiddelde leeftijd ligt boven de zestig jaar. We zoeken eigenlijk jongelui waar we die ervaring mee kunnen en willen delen. Zeker het varen met de pinck is bijzonder leuk en leerzaam. Twee jonge mannen hebben zich al gemeld en die kunnen best wel wat steun gebruiken van meerdere jongelui tussen al die ouwe knarren. Aanmelden kan bij de bouwloods of via [email protected]
Uiteraard blijven alle leeftijdsgroepen welkom.

Bijbootje

Het bijbootje vordert langzaam maar gestaag, het streven is dit volgend jaar gereed te hebben. De bedoeling van het bijbootje is om, als de Claes Teunisz met mooi weer in zee is en dan een tochtje maakt met sponsors of andere mensen, er van bemanning of passagiers gewisseld kan worden. Ook hier hebben we een bemanning voor nodig. De bijboot wordt met een spriettuig uitgerust, ook hiermee zullen we moeten leren zeilen. Een uitdaging voor de jongelui?

Onderhoud

We hopen nog een aantal keren te kunnen zeilen voordat we de boel winterklaar gaan maken. De eerste twee jaar was het niet nodig maar nu zal in het voorjaar de pinck worden kaal gehaald en opnieuw in de harpuis gezet worden. Ook zal de motor een onderhoudsbeurt krijgen. Maar wat belangrijker is: de trekker dient een grondige beurt te krijgen. Hiervoor zijn al contacten gelegd met de importeur voor de benodigde onderdelen en uiteraard moet dit alles gefinancierd worden. Al met al genoeg te doen de komende periode.