Tegen het einde…

…van het jaar 2008

Na het zomerseizoen, waarbij we op 20 september voor het laatst voor de Egmondse kust zeilden, is er toch nog gevaren.
Tijdens de havendagen in IJmuiden was er contact met enkele bestuursleden van het erfgoedpark �De Hoop� te Uitgeest. Het idee was er al bij ons, zij haalden ons over. “Kom een paar weken naar het Uitgeestermeer om te oefenen. Jullie kunnen bij ons aan de steiger.” Een mooi aanbod wat we accepteerden.

We vertrokken op zondagmorgen 12 oktober, om 9.50 uur gleden we van de wagen en zetten koers richting IJmuiden. Wind zuidwest 2/3, later even 4, zicht ca. 2 mijl. Vanwege de te verwachten bruggen op het binnenwater voeren we met gestreken mast. Om 12 uur lagen we voor de kleine sluis in IJmuiden, 10 minuten later waren we geschut. We voeren over het Noordzeekanaal richting de Zaan, waar we om kwart over twee de Wilhelminasluis bereikten. Daar werden we geschut, prachtig weer. Het was werkelijk een pleziertocht over de Zaan langs de Zaanse schans. Uiteindelijk lagen we om 16.15 uur aan de steiger van het erfgoedpark. Aldaar werd de mast opgezet en de pinck afgedekt met dekzeilen. Deze dekten de pinck onvoldoende af zodat er dagelijks, vanwege de vele zware regenbuien, gepompt moest worden.

Op zaterdag 18 oktober werd er gezeild, naast 5 man van de pinckploeg waren er twee sponsors aan boord. Wind zuidwest 4/5. Op de ruime koersen ging het goed, we liepen soms hard. Aan de wind viel erg tegen, het bleek dat regelmatig de zwaarden vast liepen in het slik. (Een zeegaande pinck heeft smalle diepstekende zwaarden, dit in tegenstelling tot een voor het binnenwater gebouwd zeilvaartuig, die brede ondiepe zwaarden heeft.)

De vrijdag daarna weer gezeild. Wind zuidwest 5, later west 3 met regen. Ook nu liepen de zwaarden regelmatig vast op de aan de windse koersen. Op de motor terug naar de steiger. Zaterdag de zeilen droog laten waaien met alweer de laatste zeiltocht. Ook nu kwamen we niet zeilend terug richting Uitgeest, wat al deze weken in de wind lag. De motor werd gestart, maar de koppeling pakte niet. We zijn door een zeiljacht naar de steiger terug gesleept. Het mankement was daags erop snel verholpen.
Woensdag de 29e lag de pinck �s middags zeilklaar om met eventuele genodigden van het erfgoedpark te kunnen varen. Op deze dag werd het erfgoedpark officieel opgenomen in de �”European Route of Industrial Heritage.” Er werd vanwege de korte spanne tijds geen gebruik van gemaakt. Na de borrel werd het zeil afgeslagen en de mast gestreken en pinck vaarklaar gemaakt voor de terug tocht naar Egmond.

De weersverwachting voor vrijdag de 31e was goed. De Claes Teunisz vertrok om 8.45 uur van de steiger in Uitgeest, weer via de Zaan, Noordzeekanaal en de sluizen van IJmuiden. Om 15.30 uur arriveerde de pinck weer veilig aan het strand.

We waren uitgenodigd om met de Claes Teunisz aanwezig te zijn op de beurs voor klassieke schepen in november. Dit zou mooi gekund hebben vanuit Uitgeest. Hoewel overwogen, hebben we het niet gedaan, dit omdat dit voor ons erg laat in het seizoen is. (mogelijk veel slecht weer en een open boot) en wat belangrijker was, ��n van ons sponsors vierde zijn 30 jarig jubileum in hetzelfde weekend.

Om deze reden werd op zaterdag 8 november de Claes Teunisz naar buiten gereden en opgetuigd. Zij stond te pronk voor sponsor Borgh bv en hun personeel, die dit weekend in hotel Zuiderduin te Egmond verbleven.

Bootwagen

Tijdens de afwezigheid van de “Claes Teunisz” werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bootwagen eens flink onderhanden te nemen. Er werd gebikt, gemenied en weer blauw geschilderd, de rollen werden weer gangbaar gemaakt, andere draaiende onderdelen werden geolied en de vetspuit bleef niet ongebruikt.

Onderhoud tractor

De tractor die iedere keer als we gaan varen vanuit de loods, de Claes Teunisz naar het strand brengt, is een Gouwe Ouwe. Bij de eerste schilderbeurt een paar jaar geleden kwam het bouwjaar aan het licht: 1941!
Hoewel alles het nog steeds goed doet, willen we graag dat, dat ook zo blijft. Met andere woorden, een goede onderhoudsbeurt is regelmatig nodig.

Zonder medewerking van het Egmondse bedrijfsleven zou het een zeer moeilijk, koud en nat karwei geweest zijn. Om alles in de half open loods uit te voeren is vrijwel ondoenlijk.

Met een dieplader van transport bedrijf M. Gul en een landbouwtrekker van een van onze leden werd de tractor op woensdag 12 november naar een loods gebracht van bloembollenbedrijf Th. Apeldoorn te Egmond Binnen. Daar, in een aangename en droge omgeving, konden de rupsbanden gedemonteerd worden. Aangezien we zelf niet alle kennis daarvoor in huis hebben, werden we geadviseerd door de heer Zeeman, die veel van dit soort tractoren in onderhoud had en nog heeft. Na het demonteren kon de rupsbandspaninstallatie worden aangepakt, alles zat vastgeroest. Met heet stoken en een flink aantal harde slagen kwam het los en kon worden ontroest. De gehele tractor werd gebikt, met staalborstels ontroest, er werden bouten vervangen, alles werd in de ijzermenie en later weer in de blauwe verf gezet. Een flinke klus die werd uitgevoerd door gemiddeld 6 man, die hierbij de handen flink uit de mouwen gestoken hebben. Alles werd weer gemonteerd, de rupsen staan weer prachtig op spanning.

Op woensdagochtend 31 december kwam de trekker weer terug op dezelfde dieplader, nu zelfs met trekker en chauffeur van M. Gul. We zijn de fa. Th. Apeldoorn en M. Gul veel dank verschuldigd.

Alle onkosten die we moesten maken aan verf e.d. zijn bestreden van het geld wat “verdiend” werd tijdens de visveiling op de visserijdag van 14 juni 2008. Dankzij al deze medewerking kan een replica als het onze in de vaart blijven.

De bijboot

Terwijl er in Egmond Binnen hard gewerkt werd aan de tractor, werd er te Egmond aan Zee niet stilgezeten. Het werk aan het bijbootje vordert langzaam maar gestaag. Het potdeksel is aangebracht. Er is een doft geplaatst, de tweede is in bewerking, een achterbankje en een voorplechtje zijn zo goed als klaar. De benodigde rondhouten zijn vervaardigt, roeriemen zijn in bewerking. Het roer en de zwaarden moeten nog gemaakt worden, evenals een afdekzeil.

Naar aanleiding van de ervaring in Uitgeest moet het afdekzeil wat we over de pinck trekken aangepast worden. Er is nog genoeg te doen.

Afsluiting van het jaar

Evenals voorgaande jaren werden we ook dit jaar weer uitgenodigd door de eigenaar van het Italiaans restaurant Miramare voor een diner. Op woensdag 17 december werden we verwacht. Nadat iedereen aanwezig was, werd ons een werkelijk uitstekend 5 gangen diner geserveerd. Een heerlijke soep vooraf, een voorgerecht, als hoofdgerechten een heerlijke pasta en een vleesgerecht, daarna een tiramizu als nagerecht met als afsluiting een kop koffie. Tussen de gangen door was er regelmatig een wijntje en een biertje. Door de heer Alessi en zijn personeel hadden we een fantastische avond. Hiervoor heel hartelijk bedankt!

Het jaar 2009

Uiteraard staan er voor 2009 weer een aantal vaste evenementen op het programma zoals vlaggetjesdag Scheveningen en Visserijdag Egmond aan Zee. Verder willen we in het voorseizoen een tocht maken over het IJsselmeer. Om dit te realiseren hebben we meer vrijwilligers nodig, alle leeftijden zijn welkom, niet alleen voor onderhoud of om te varen maar ook 1 of 2 tractordrivers zijn welkom. Hier stap je niet zomaar op, maar onder leiding van onze vaste man is het goed te leren.

Contact opnemen

Als u contact met ons op wilt nemen kan dat via e-mail. Overige contactgegevens zijn ook beschikbaar.