Herfsttour

De zomertour kreeg nog een staartje. In Almere Haven raakten we in gesprek met mensen van een restauratie-project in Almere Buiten. We werden gevraagd naar de open dag te komen van het stoomschip “Vereeniging”. Dit stoomschip, een beurtvaarder die gebouwd is in 1906 met de naam “Vereeniging”, is zeer dringend aan een grondige restauratie toe. Deze open dag was gepland op zondag 4 oktober.

Woensdagavond 30 september hielden we vergadering over wie zou bemannen en wie zou rijden. De datum van vertrek was gepland op vrijdag 2 oktober, maar gezien de weersverwachting werd besloten al op donderdag naar IJmuiden te vertrekken. Dat hield in dat daar een ligplaats geregeld moest worden en vervoer terug naar Egmond. Donderdagmorgen vertrok de “Claes Teunisz” van het strand met half tij en zakkend water. Het werd even spannend, de pinck liep vast op de bank en kwam dwars te liggen. Uiteindelijk lukte het, ondanks het zakkende water, met behulp van enkel flinke golven over de bank te komen. Na een voorspoedige tocht arriveerde men enkele uren later in IJmuiden, waar afgemeerd werd bij de KNRM. Vrijdagochtend bleek de beslissing om op donderdag te vertrekken terecht, er stond te veel zee om veilig te water te gaan. In IJmuiden werd de mast opgezet. Om 10 uur was de pinck door de kleine sluis en omstreeks 17.15 uur lag de pinck in de haven van Volendam.

Zaterdagmorgen werd koers gezet richting Almere Buiten. Er stond die morgen een krachtige tot harde wind (6/7) uit het zuiden. In de luwte van Marken was het best om te doen, maar voorbij het Paard van Marken ging het harder waaien, de wind trok aan tot stormachtig (8). We hadden de wind geheel dwars, de pinck slingerde af en toe behoorlijk, maar bleek een prima schip te zijn. Er kwam alleen buiswater aan boord. Na aankomst in de haven omstreeks 11.30 uur, bij het gemaal Block van Kuffeler, werden we snel geschut en zakten ca. 6 meter. Na een tweede sluis waar we nog eens een meter zakten arriveerden we uit eindelijk om 13.00 uur bij het stoomschip. Na het welkom en een kop koffie meerden we de “Claes Teunisz” definitief af aan een oude stoomkraan, die ook aan een zeer grondige restauratie toe is. Later op de dag arriveerden de eveneens uitgenodigde stoomsleepboot “Adelaar” en de museumreddingboot “Prins Hendrik”, voor een aantal pinck bemanningsleden een oude bekende. (Scheveningen vorig jaar.) Na de vanwege het slechte weer ge�mproviseerde BBQ en de hitte van de openhaard kachel in de grote werkruimte sliepen we als een roos. Een drietal van ons in de camper van Siem Zwaan, die speciaal voor ons hierheen was gekomen, de twee anderen sliepen in een op het terrein staande stacaravan die als kantoor diende. Prima geregeld zo!

Op zondag was de open dag en omdat we niets anders te doen hadden hebben we ’s morgens geholpen met het opzetten van tenten voor enkele exposanten. ’s Middags werd door brouwerij “’t Koelschip”, die voor ons de sponsoring regelde, een bockbier gepresenteerd. Aan boord van de pinck mochten we o.a. een sponsor (Borgh) van ons project ontmoeten. Na afloop van de dag gingen drie van ons terug naar Egmond. Gerard en Frans bleven aan boord. Op maandagmorgen werden weer drie anderen gebracht, die de pinck weer terug voeren naar Egmond, alwaar de pinck omstreeks 16.30 uur aanlandde en weer naar de loods gebracht werd. We zijn weer een ervaring rijker.

Nu we ook het werk van andere enthousiastelingen hebben gezien wensen wij hen succes toe. Ze hebben nog heel veel te doen om alles te restaureren, niet alleen de al genoemde stoomkraan en de “Vereeniging”, maar ook tal van andere oude machines die zij van de schrootovens gered hebben. Dit is ook cultureel erfgoed!