IJmuiden, Volendam en Spakenburg

Nadat de “Claes Teunisz” uit Scheveningen was teruggekeerd, de EO hun opnames voor de TV hadden gemaakt en de visserijdag te Egmond was geweest, was er gelegenheid om aan het kapotte druklager te beginnen.

De techneuten onder ons hebben het geheel gedemonteerd en in de boeken gekeken welke lager nodig was. Door een bevriende relatie werd er contact gelegd met scheepsreparatiebedrijf en machinefabriek Venus en de Waard te IJmuiden. De fabriek sponsorde het gehele bedrag van aankoop van het nieuwe lager, ruim � 500,-.

In de bouwfase van onze pinck boorden zij al eerder het schroefasgat, leverden de as en de schroef. Dit alles geheel kosteloos. Hulde voor en dank aan dit bedrijf. Door onze eigen mensen is alles weer ingebouwd, ook zij verdienen een pluim.

We weten het allemaal, er was veel slecht weer afgelopen zomer zodat er niet gevaren kon worden. De paar weekenden dat het wel mooi weer was, was het op het strand dusdanig druk, dat het onverantwoord was om met deze combinatie te rijden en te manoeuvreren. Wel hebben we de gelegenheid ten baat genomen om proef te zeilen met onze bijboot “Jan van Claes” met het spriettuig. Uiteraard kwamen er een paar kleine “kinderziektes” te voorschijn, maar in het geheel voldeed zij goed aan onze verwachtingen.

Inmiddels stond de trip IJmuiden, Volendam en Spakenburg voor de deur. Het vertrek stond gepland op vrijdag 24 augustus, het weer werkte erg mee, om 10.35 uur gleed de pinck te water in een “olie zeetje” en op de motor richting IJmuiden waar zij om 12.45 uur arriveerden aan de steiger van de KNRM. De volgende dag, zaterdag de 25e , ZW 4 en erg veel regen, maar ons kraampje stond binnen in de werkplaats van de KNRM. De zondag was nog slechter, maar binnen was het gezellig en droog. De organisatie was als vanouds prima in orde.

’s Middags omstreeks 16.30 uur werd de pinck verhaald tot naast de “Johanna Louisa” om op maandag de 27e makkelijk te kunnen vertrekken.

Maandagochtend om 8.35 uur was iedereen aan boord, naast de vaste bemanning waren er twee nieuwe bemanningsleden . De sluis was om 9.15 uur gepasseerd en via het Noordzeekanaal richting Amsterdam. Na het passeren van de Oranje sluizen en de Schellingwouderbrug kon er eindelijk gezeild worden. De wind was zeer gunstig. Zuid 2 a 3. Na een leuke zeiltocht lag schipper Gerard om 16.30 uur met zijn bemanning bij de visafslag van Volendam.

De volgende dag werd er, inmiddels al een traditie, gezeild met de Volendammers Ieke en Dirk. Het nieuwe vergrootte “gatzeil” werd goed uitgeprobeerd, het zeil had een duidelijke positieve invloed op de zeileigenschappen. De woensdag en donderdag werd op het Markermeer gezeild met een paar passagiers.

En dan de vrijdag op weg naar Spakenburg, harde wind kracht 7 uit het noorden, pal voor het “lappie” liep de pinck alleen op de fok 6 mijl. Vertrokken om 9.10 uur uit Volendam, om 11.30 uur zeilend onder de Hollandse brug door, tegen 14.30 uur lag de “Claes Teunisz” afgemeerd in Spakenburg.

De volgende dag, visserijdag te Spakenburg, de botters en ook onze pinck lagen volledig getuigd aan de kade. Ook het Egmondse shantykoor de “Z��ln��lden ” was daar aanwezig en traden regelmatig op aan boord van de pinck. Al met al een heel geslaagde dag, goed weer, prima ontvangst en een goede slaapgelegenheid voor de bemanning. Zondagmorgen vroeg werd er een verse aanvulling voor de bemanning gebracht, om 7.55 uur waren de landvasten los gegooid en werd er koers gezet richting Egmond. Met een klein uur vertraging bij de Oranje sluizen in Amsterdam, maar verder een voorspoedig verlopen reis kwam de “Claes Teunisz” omstreeks 17.00 uur weer aan op het Egmondse strand. Een uurtje later stond alles weer in de loods en werd er een biertje op de goede afloop gedronken.