voorjaar 2013

Na de terugkeer uit Spakenburg september 2012 was in feite ons vaarseizoen afgelopen, alles werd schoon gemaakt en meer van dat soort dingen. In november werden de motoren voorzien van antivries, klaar voor de winter in een open loods en er ging een dekzeil over de “Claes Teunisz.”. En dan alleen maar koffie drinken is van menig buitenstaander de gedachte. Ten dele is dit waar, maar er werd niet stil gezeten. Van Kees Giessen ontvingen wij een houten vletje om op te knappen. Dit alles onder het motto, zie maar wat je ermee doet, opknappen en verkopen of er zelf mee varen. Het vletje is afkomstig van de Deense coaster “Metric”, in november 1972 gestrand op de razende bol bij Texel. Enthousiast werd begonnen met het kaal halen van de huidgangen, daarna werd het kleine scheepje omgedraaid om de binnenkant te kunnen doen. Intussen werd het “sterrefes” koud en stopten wij met het buiten werken. Maar onder leiding van Ab Bruschke werd er geoefend in diverse splitsen en knopen bij een goed kopje koffie.

Door het bestuur werd weer contact gezocht met de gemeente omtrent de vergunning om de loods dicht te maken. Dit maal met succes vanwege de gang van zaken rondom de herinrichting van “de Werf” en omgeving, wat nog wel enkele jaren kan duren. Er is vergunning verleend voor het tijdelijk en gedeeltelijk dicht maken van de loods aan de noord- en westkant. Door de toezegging van � 10.000 door het Co�peratiefonds Rabobank Noord Kennemerland werd dit direct voortvarend ter hand genomen, waarbij de twee doorgewinterde bouwvakkers onder ons de dagelijkse leiding hadden. En gewerkt werd er, een ieder zette zich in naar zijn kunde en vermogen. Natte sneeuw, oosterstorm, ijzel en regen werden getrotseerd, maar het resultaat mag er wezen. De loods is nu een lust voor het oog, een red ceder beschieting met veel glas er in. Als alles gereed is kunnen we weer door met het vletje en/of andere activiteiten. Ook het werken aan het onderhoud wordt een stuk aangenamer.

Het kleine sloepje, de “Jan van Claes”, was op 21 april filmster. Er werden bij “de Kerf” tussen Bergen en Hargen aan Zee opnames gemaakt voor de film “Het meisje en de zee”. Victor Reinier stapte aan boord van de “Jan van Claes”. Leuk om dit eens van nabij mee te maken, sc�nes werden 7 tot 8 maal opgenomen. Het geheel is een afstudeerproject van filmmaakster Floortje Mols en cameraman Jasper van Leeningen aan de Hogeschool voor kunsten te Utrecht.

Inmiddels hebben we de eerste tochten er op zitten, met reddingbootdag op zaterdag 27 april waren we in zee. Schipper Gerard voer voor de kust heen en weer op fok en gatzeil. Nadat de gedeeltelijk nieuwe bemanning was “ingezeild”, werd het grootzeil gezet. Door de noordenwind ging zij een stuk west over, overstag en weer terug naar de wal. Rond ��n uur werden enkele bemanningsleden gewisseld met behulp van de “Jan van Claes”. Door de inmiddels flink toegenomen noorden wind ging dit niet vlekkeloos, uiteindelijk kwam alles goed . “Claes” nam zijn zoon “Jan” op sleeptouw, ging voor anker en er kon gewisseld worden. Al doende leert men.

Op verzoek van het KNRM station Egmond werd de “Claes Teunisz” een piratenschip, de bemanning kreeg ooglappen, zwaarden en baarden en kwamen onder de vlag van Kapitein “Slapzwaard”. Aan boord van de reddingboot Adriaan Hendrik was een ernstig ziek 6-jarig jongetje Storm die het aan de stok kreeg met kapitein “Slapzwaard”, maar was deze te slim af door hem met de reddingboot te verjagen. De “Adriaan Hendrik” maakte een paar rondjes rond de pinck en veroorzaakte hoge golven. Storm vond het prachtig dat de pinck zo lag te wiebelen. De jongen heeft een fantastische dag gehad.

Hierna voer de pinck, onder alleen grootzeil liep zij ruim 6 mijl, naar IJmuiden en meerde af aan de steiger van de KNRM, alwaar de mast gestreken werd, om op maandag de 29e april te kunnen vertrekken richting Katwijk aan Zee. Katwijk heeft geen zeehaven, daarom gaat deze tocht over het binnenwater met veel bruggen, een gestreken mast is dan een groot voordeel. Om 8.30 uur los van de steiger en tegen vieren arriveerde zij te Katwijk aan Zee. Hier werd de mast weer opgezet. Voor de leek was het een chaos van lijnen, maar wij weten er wijs uit. Na een klein uurtje was het geheel weer opgetuigd en netjes aan boord. Op deze laatste Koninginnedag mochten we weer veel Katwijkers ontmoeten die ter visserij hebben gevaren, dit gaf aanleiding voor goede gesprekken. Op het einde van de dag werd de mast weer gestreken en de boel weer netjes opgeruimd. De volgende dag, 1 mei om 8 uur, ging het weer richting Egmond, waar de “Claes Teunisz. tegen vijven weer aan het strand stond. De pinck ging vlot op de wagen en om 17.45 uur stond de boel weer binnen. Een geslaagde trip.