Onderhoud trekker

Nadat de trekker vanaf Texel in Egmond was aangekomen gingen we de eerst volgende zaterdag direct aan de slag. Afgesproken was zo snel mogelijk de uiterlijke kenmerken van de reddingmaatschappij te verwijderen. Daarna werden de roestplekken aangepakt, er zat vooral aan de binnen en buitenkant van de rupswielen veel roest, heel moeilijk om bij te komen. Ook aan de motorkap en de cabine zat roest, maar we hebben de tijd.

Helaas trad er vrij snel een elektronische storing op, die erger was als we dachten. Eerst van alles geprobeerd om het zelf, met hulp van enkele techneuten op te lossen, maar het lukte niet. Via “Hoogewerf Engineering b.v. ” Beverwijk kwamen we in contact met Jan Borst een gepensioneerd werknemer van dit bedrijf, die heel goed thuis is in elektronica rondom motoren. Hij kwam er achter dat door overbelasting de software niet meer goed werkte en dit was door de ouderdom van deze software niet meer te resetten. Ondanks de corona perikelen en met steun van zijn thuisfront wist hij contacten te leggen met oud werknemers van Roodberg die hem helaas niet verder konden helpen. Maar via hen kwam hij in contact met het bedrijf “Hydro-Can Engineering b.v.” te Barneveld, een toeleverancier op o.a. het gebied van besturingssystemen van hydraulisch aangedreven voertuigen. Daar is Jan een aantal malen geweest om een geheel nieuwe besturingskast te bouwen en te programmeren. Alle materialen en het computerprogramma werden volledig beschikbaar gesteld door Hydro-Can Engineering b.v.

Toen alles gemonteerd en gecontroleerd was kon er worden proef gereden. Heel spannend, de motor werd gestart, voorzichtig gas geven en de trekker reed weer. Daarna is er drie dagen lang proef gereden en getest met een laptop in de cabine waarop alles kan worden uitgelezen, gecorrigeerd en geregistreerd. Daarbij kwamen nog wat kleinere gebreken naar voren, o.a. een paar potmeters die de tracks aansturen waren niet meer optimaal en werden vervangen, ook weer geleverd door “Hydro-Can Engineering b.v.”. De beide trekker chauffeurs die op Texel hadden proef gereden zeiden hij rijdt nu beter en vooral hij stuurt nu veel beter. We kunnen nu weer verder.

Zaterdag 29 januari 2022 werd er proef gereden, eerst met de losse trekker daarna, met de pinck er achter het strand op. Hierbij waren mensen van Hoogewerf en Hydro-Can aanwezig. Op het strand werden diverse manoeuvres uitgevoerd. Als belangrijkste proefneming deze dag, trekker en bootwagen losgekoppeld, trekker ca 12 meter naar voren en op de lier de bootwagen en pinck weer naar de trekker toe getrokken. Het ging naar wens, ook de door alle Egmonders zo genoemde “Wagenwerf” (hoofdstrandafgang) werd zonder problemen genomen. In het begin van de middag stond alles weer binnen en was er in de kantine koffie met broodjes en wat later nog bitterballen enz.

Alle gedane handelingen, modificaties en besturingen zijn vastgelegd in een laptop die bij de trekker hoort en in beheer blijft bij de pinck. Wat zijn we blij dat alles weer in orde is, met dank aan de sponsors en de andere mensen die zich voor ons hebben ingespannen.

Contact opnemen

Als u contact met ons op wilt nemen kan dat via e-mail. Overige contactgegevens zijn ook beschikbaar.